Taco-pide!

 
Tog bara kort på den fulaste plåten haha, det är ser ju mer ut som fem barnafödslar än nått gott.. Men det är jätte gott! Och jätte bra att ha hemma i frysen så istället för att köpa en påse Gorbys, gör dem här ;)
Hittade på fyllningen själv, man kan ju ha vad som hellst som man gillar. Tonfisk är säkert jätte gott eller med bara ost och vitlök.
 
till 12 ganska stora:
1 pkt jäst
4dl vatten
ca 700-800 g mjöl (prova dig fram)
4 msk olivolja
lite salt
 
Blanda jästen med fingerljummet vatten och tillsätt oljan samt salt. Efter det arbetar du in mjölet till en fin deg och låter den jäsa i 30-40 min under en duk.
 
Under tiden kan du göra fyllningen, jag tog 1kg köttfärs (blev väldigt mycket så det räckte till en pastagratäng också) jag tror 1/2 kg räcker, en påse tacokrydda, hackade färska championer, en tomat och sen lite mer kryddor efter smak. Stekte ihop det och sen fick de svalna lite.
 
kavlade ut (med händerna, har ingen kavel) degen till ovala avlånga plattor (ca 8-10 cm) som jag fyllde med köttfärsen och sen toppade med ost. Sen vek jag in kanterna så inte nått rann ut. Pensla med ägg. Lät dem jäsa lite till och sen skjuss in i ugnen på 225g tills dem har fått lite färg, ca 15-20 min.
 
Bon profit ;)

Kommentarer
Postat av: mammi

De ser så mumsiga ut!
ha en bra dag, kram

2014-03-18 @ 15:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0