Svar på frågestunden

 
 
 
Hur uttalas Leos mellannamn egentligen? Sjukt nyfiken, videoinlägg på det, TACK!
Svar: Det beror på vem du frågar ;) jag och Inaki säger bara Leo för det mesta. Om någon i svensk säger det är det nog Le-O-nard, så säger iallafall jag. Alla spanskar säger hans namn på samma sätt som man säger Leonardo Davinshi (stavnings fel?? Haha) fast utan o-ett, man rullar lite på Bokstaven R.
 
 
Vilket språk talar Leo?
Vilket språk pratar Leo?
Svar: Leo är ju bara 5 veckor så han pratar inget språk än så länge, bara skrikspråket.
Men om ni menar vilket språk han kommer och prata så får vi se, jag kommer bara prata svenska med honom och Inaki pratar nog mest catalan när han är själv med honom eller spanska om någon av hans kompisar är här.  jag och Inaki pratar engelska med varandra så får vi se vad han snappar upp :) Det viktigaste för mig är att han lär sig svenska om vi ska bo kvar här för spanskan kommer ju komma naturligt med dagis , kompisar och skola osv.
 
 
När du födde.. pratade personalen engelska med dig eller fick Inaki översätta allt? Dom är ju liksom SÄMST på engelska där? (och förlossningsberättelsen, tack)
Svar:
det här var jag väldigt orolig för innan men det gick himla bra faktiskt! Ingen av dem som var med under min förlossning pratade ett ord engelska men det tänkte jag inte på förren efter så jag tror att min spanska är lite bättre än vad jag tror (förståelse inte prata) och hon som tog hand om mig mest var väldigt lugn och sakta när hon pratade så det hjälpte mycket!
Förlossningsberättelse kommer ;)
 
 
 
svar:
Att vara mamma känns helt fantastiskt! Visst kan det vara frustrerande och jobbigt ibland också när man inte har haft tid att äta eller duscha på hela dagen och han bara skriker och skriker ;) men det är ändå underbart! Svårt att beskriva kännslan men det är bara obeskrivligt awsome<3
 
 
 
 
 
 Hur länge har du och din sambo vart ihop?
Hur träffades du och din fina man? Kan inte minnas att jag hört den historien! 
Hur länge har du och din kille varit tillsammans? 
Och hur träffades ni?
 
svar:
 Varning långtext
Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om hur jag och Inaki träffades, så mycket minnen. Vi träffades 2012 när vi jobbade på samma hotell, jag jobbade som entertainer och han som vaktmästare. Jag kommer ihåg när jag såg honom första gången, det var inte kärlek vid första ögonkastet men jag tyckte han var så jäkla snygg! Först så var han bara härligt ögongodis för mig men sakta fick jag några slags känslor för denna person som jag aldrig pratat med, jag ville prata med han men fick som inte något läge någonsin, jag kommer ihåg att han kom till minucluben och skulle fixa toaletten och jag blev så himla nervös (ingen kille har någonsin fått mig så förut) jag kunde inte säga något förren han skulle gå då jag (skrek?) "gracias guapo" tack snygging på ett väldigt awkward sätt... Veckor gick, jag försökte att inte stirra för mycket på honom på rasterna, vi åt alltid lunch samtidigt som vaktmästarna. Men varje gång han kom in i matsalen så var det som på film när tiden stannar och det lyser runt honom, omg han va så snygg!!! Dröjde mig alltid kvar så länge som möjligt för att titta (väldigt diskret) på honom. 
Jag ville ha ett moment med honom ensam så vi kunde prata, jag visste liksom ingenting om honom. Kunde han ens engelska? Jag fick inget moment så en dag efter lunchen när han och hans vaktmästar kompisar skulle gå ut och röka så slank jag med dem ut och frågade efter en tändare (hade egentligen nästan slutat röka denna sommaren men var ju tvungen att ha en anledning) Inaki tände min cigarett och där satt jag med alla vaktmästare PANIK vad säger jag nu då? Alla pratade spanska med mig, fattade inget, play cool! Kommer inte ihåg exakt vad som sas men jag lyckades iallafall få fram nått as cheesy typ "jag behöver en spanska lärare ;) ;)" kollade på Inaki och han bara svarade något cheesy tillbaka typ " jag kan va det men inte gratis, en mojito på royal beach" och så log han sitt vackra leende och jag smälte inombords. Måste haffa denna karl!
Varje dag tjatade jag till Kim hur underbart snygg han var och hur mycket jag ville ha honom, det blev nästan jobbigt! Jag bara måste ha honom så enkelt var det.
Tillslut så fick jag ett moment med honom ensam en dag när jag skulle gå till supermarketen för att köpa snacks till barnen.
Han höll på att laga golvet utanför baren och va svettig och rå snygg som vanligt. Små pratade lite om hur varmt det var, han frågade vad som stog på min tatuering osv. Iallafall så sa han innan jag gick att jag hade så vackra ögon, jag försökte dölja hur glad jag blev skrek typ inombords av glädje. Man måste ju spela lite svår ofc :) sen skuttade jag bort till minicluben och berättade för mina girls vad som hänt. Happy day! Äntligen hade jag fått ett moment, han kunde engelska och han flirtade med mig, thank you lord!
På midsommar så skulle jag gå och kasta sopor från midsommarstången alltså blommor och sånt, vem är i soprummet om inte "den snygga vaktmästaren" visste ju knappt vad han hette.. Anyways så gav jag han en blomma ;) Och dagen efter så var jag nere utanför källaren och kollade på när Rasmus (min kollega) klippte backdrops, då ser jag Inaki gå förbi inåt i källaren " åh typiskt att jag inte var där" kunde vi ju ha fått prata lite kanske. Aja börjar gå källarvägen tillbaka till minicluben, kommer runt hörnet och där kommer han mot mig och vi stannar pratar lite typ hur mår du osv och sen så frågar han mig om jag vill gå ut med honom å ta en drink (OM JAG VILL?) "yeah okey we could do that" måndagkväll perfekt, var ledig tisdagen.. OMG jag va så lycklig! Måndagen kom, jag var så nervös!! Han skulle hämta upp mig utanför hotellet på kvällen efter jag slutat jobba. Tänk om han inte kom? Men det gjorde han och vi åkte till cinco oceanos på vår första dejt, sen skulle vi åka vidare han undrade om jag ville åka till enyoj (en bar) "kan vi inte åka hem till dig" sa jag, jag va less på att vänta! Hade väntat tillräckligt - ville bara kyssa honom och det gjorde jag! hela natten, precis här i det rumm som jag nu sitter och skriver i. 
Efter den natten spenderade vi varenda natt tillsammans hela sommaren, och hösten, vintern osv. Det var så vi träffades<3
 
 
  Vilket språk talar ni med varandra?
svar:
vi pratar engelska, skulle nog säga spanglish! Jag pratar engelska och slänger in lite spanska ord. När jag är riktigt arg pratar jag svenska 😏
 
 
 Var det kärleken som fick dig att stanna kvar ?(förstår att du jobbat på Mallorca).
svar:
Ja det kan man nog säga, efter sommaren 2012 var jag helt sjukt trött på mallis ville verkligen hem och bo hemma ett tag, vilket vi också gjorde men sen flyttade vi tillbaka, fast jag hade börjat sakna Mallorca väldigt mycket så det är mycket möjligt att jag hade kommit tillbaka även om inte kärlek fanns med i bilden. 
 
 
 
 
Vilken är din favorit frukt?
Svar:
Det finns så många så det är svårt att välja bara en men jag skulle nog säga en perfekt mogen nektarin!
 
 Om du kunde ändra en ting i livet ditt, vad hadde det varit?
svar:
jag skulle vilja ändra det faktum att har lite svårt att leva i nuet och slappna av. När jag äter middag kan jag tillexempel sitta och tänka på disken, så fort jag har gjort klart något projekt i hemmet så börjar jag tänka på nästa. Skulle vilja bli bättre på att bara njuta av nuet och inte tänka så mycket på framtiden, det är mitt personliga mål denna sommar!
 
Vad ska du i sommar?
svar:
antar att det ska stå göra där också? I sommar ska jag bara njuta av min bäbis och ledighet. Extra mycket ska jag njuta när min familj och mina vänner är här. Ha en massa fina middagar och förhoppningsvis se massa vackra nya platser och ha några mysiga picknicks med min lilla familj!
 
 Vad är det bästa med å bo i mallorca?
svar:
Det bästa med att bo på Mallorca är definitivt vädret, att ha ca 9 månader vår och sommar istället för 4. Sen närheten till havet, jag älskar havet det gör mig lycklig och lugn. Jag älskar också det lugn alla människor här har och man njuter lite mer av livet.
+ att det alltid finns något att göra, finns så mycket att se!
 
 
kan du skapa en video till bloggen?
Video inlägg på erat hem!! 😊
svar:
mjaa, är sjukt oteknisk! Och sen tycker jag inte om att bli filmad ;) (höra min egna röst är hemskt) men kanske kan filma utan mig i själva filmen. Vi får se!
 
 
När ska ni bestämma er för att flytta hit är min fråga ;) ♡
Kommer ni flytta tillbaka till sverige någon gång?
Kan du tänka dig att flytta tillbaks till Sverige?
svar:
Det jag saknar med Sverige är min familj och mina vänner! Förut var listan lång med vad jag saknade men nu är det i stort sett bara det som jag verkligen saknar. Annars har jag börjat trivas väldigt bra här med lägenheten, vardagen, vännerna. Tanken att Leo ska få växa upp här känns jätte bra även om en sida av mig vill att han ska växa upp på samma sätt som jag i Sverige just för att jag älskar den uppväxten jag själv hade men jag kan ju ge han det också för vi kommer ju alltid komma till Sverige så ofta vi kan. Så just nu känns en flytt till Sverige inte aktuell. Det är liksom enklare för oss att bo här, Inaki har jobb och det är nog lättare för mig att få jobb här med än hemma. Vi har en stor lägenhet där vi kan fixa hur vi vill. Som sagt vi blir nog kvar ett tag till iallafall :) men man vet aldrig.
 
 
 vilka länder har du varit i?
svar:
Jag har varit i Finland, Tyskland, Frankrike, Turkiet, Grekland ochSpanien förstås ;) 
 
 
 Vad er favoritplatsen din? 
svar:
min favorit plats måste nog vara i Bäck! Där vi har firat varenda påsk och julafton sen jag var väldigt liten, ätit nyplockade jordgubbar och nybakade bullar på sommaren, lekt i skogen osv. Alla finaste minnen har jag där<3
 
 
 

Hur länge har du bott i Spanien? Varför flyttade du dit?

Svar:
första gången jag kom hit var 2011 i maj så har jag ju bott lite till och från här och i Sverige sen dess :) mest här. Jag flyttade hit för jag fick jobb!
 
 
 
Kan du prata spanska? 
svar: 
Lite! Förstår ganska bra, pratar inte jätte bra men kan göra mig förstådd iallafall. Det går sakta men säkert framåt ;) tror problemet är att jag tycker det är pinsamt att prata särskilt på affärer och med folk jag inte känner måste ta mig förbi det och sen kan jag nog lära mig!
 
Vad har du gjort i spanien,jobb osv.
svar: jag har jobbat som entertainer på tre olika hotell men för samma företag. Jag har varit i miniclub och teenyclub, haft aktiviteter med barn och ungdomar. 
 
 
 Hur länge ska du vara mammaledig?
Svar: 
 Jag kommer vara mammaledig i ett år iallafall och sen är nog tanken att han ska börja dagis. 
 
 
 OOch hur funkar det med mammapenning där?
Svar:
I Spanien är mammaledigheten väldigt kort vad jag har förstått, man har rätt till fyra månader mammapenning och ledighet. Det finns dagis för fyramånaders bäbisar vilket jag tycker är ganska sjukt! Men som sagt ett år ungefär har jag tänkt att vara hemma, vi får klara oss på Inakis lön när mammapenningen är slut! :)
 
 
 Är det inte ensamt utan familj, nära vänner eller ens någon som pratar ditt egna språk nära, spec nu när du fått barn? Eller du kanske har det i mallis!
svar: 
Ja asså jag skulle inte säga att det är ensamt för jag har fortfarande så många fina människor runt mig men det är klart jag saknar min familj, släkt och vänner enormt mycket! Men tror att det har blivit bättre nu efter Leo föddes för nu har jag inte tid att känna mig ensam och sakna folk så mycket. Det var värst när jag var gravid och slutade jobba, usch vad jag kände mig ensam! Men nu är det bra, träffar någon svensk vän då och då och det är faktiskt jätte skönt att prata sitt egna språk ibland - det behövs :D 
 
 
Ingen fråga... men ett "hemma hos" repotage hade varit trevligt! 
 
 svar:
Jag ska göra ett "hemma hos"inlägg när jag har städat nästa gång (inte varje dag jag gör det nuförtide) man vill ju att det ska se lite fint ut iallafall ;) men då ska jag visa varenda liten vrå, till och med dem ofärdiga delarna!
 
 
 
Och det var allt för denna frågestund! Tack för era frågor <3 :D
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack for fina svar :)

Svar: <3
Nadja på Mallorca

2014-05-20 @ 13:46:12
Postat av: mammi

Kul med att läsa svaren från frågestunden :)

Svar: <3
Nadja på Mallorca

2014-05-20 @ 14:58:53
Postat av: Julia

åh, jag hade helt missat att du skulle ha frågestund! men himla mysigt att läsa igenom alla svaren och att se att du har det så bra! nu har vi typ spikat datum då vi kommer - runt 4e augusti så BOKA IN OSS I KALENDERN! saknar dig snutte och längtar tills jag får krama dig (och kramas med lillen skrutten såklart. allvarligt, jag kommer typ krama han forever!!) <3

Svar: Yeeeey :D 4 augusti blir perfekt!! Å jag saknar dig med mega mycket <3 längtar så mycket tills ni kommer hit, det kommer bli så kul 😍 han älskar kramar så de blir bra!! Hoppas du har det bra finis ❤ kramar!!
Nadja på Mallorca

2014-05-20 @ 19:36:11
Postat av: Anonym

åååh nu missade jag frågestunden!! min fråga: ammar du? berätta gärna om de isf:)

Svar: Ja jag ammar :) har även en burk med ersättning hemma om jag har besök eller om jag är jätte trött på natten och inte orkar amma, som nu är vi båda sjuka och han är bökig vid bröstet och bara går till och från, blir frustrerad och grinig. Då tycker jag det är perfekt att kunna ge flaska så vi båda blir nöjda och kan sova gott ;)
Nadja på Mallorca

2014-05-20 @ 21:01:04
Postat av: Anonym

Inte jag som ställde frågan om amning men ja känner verkligen igen mig. Det tog mig nästan 3 månader att få till amningen och bli säker i den men då det väl hade börjat fungera så va de så sköönt. Jag fick mycket sår och mjölkstockning då han va en riktig snuttis och tog inte riktigt tag. Men nu är han snart 13månader och världens tutt kille så det är snarare svårare att sluta nu 😊

Svar: Jag fick också riktigt ont första veckan, det kändes som en liten piraya högg i mig varje gång han ammade och som inte det var nog blev brösten stora som meloner och bara läckte hur mycket som hellst :P hah skönt att det gick över ganska fort ;) ja jag tror inte jag kommer bli så bekväm att jag sätter mig och ammar offentligt ( känns inte lika accepterat här) tur att jag har min kära vän pumpen. Förhoppningsvis kommer det funka helt felfritt snart även när han är trött och grinig :D
Nadja på Mallorca

2014-05-21 @ 07:34:03
Postat av: Moster

Vilken bra frågestund!

2014-05-22 @ 13:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0